08-9166665 054-2158888 info@numerology.co.il

יעוץ הפרעות קשב וריכוז

 

קשבאיך נקרא מי שאובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז?

"מוסח מורשה".  (אבשלום קור).

ייעוץ בנושא הפרעות קשב וריכוז:

הפרעת קשב וריכוז  או בשם המקצועי: ADHD = Attention deficit hyperactivity disorder

היא הפרעה נוירולוגית שמתבטאת בעיקר בקשיי קשב וריכוז (כשמה), חוסר יכולת להתמיד במיקוד לאורך זמן, לעיתים דחיית דברים, אימפולסיביות, ועוד.

מאחר ואלה חלק מהסימפטומים, ההפרעה עשויה להפריע בתחומים מגוונים של החיים כגון: לימודים, עבודה, הישגים, בטחון והערכה עצמיים, יחסים בין אישיים ו/או רומאנטיים ועוד.

אבל היא מתבטאת גם ב: יצירתיות מיוחדת מאוד ובלתי רגילה, כישרונות יצירתיים ואומנותיים, חשיבה מחוץ לקופסא, זיכרון פנומנאלי רק לדברים שמעניינים את אותו ילד או בוגר, זיכרון צילומי, שמיעה אבסולוטית ועוד.

ולכן, ניתן לקבוע בפירוש שהפרעות קשב וריכוז משפיעות השפעה ישירה על איכות החיים של מי שזכה בה.

*הפרעות קשב וריכוז קיימות בכל גיל, וניתן למצוא אותן אצל חלקים מגוונים מאוד של האוכלוסיה.

*ה DSM = Diagnostic and Statistical Manual of Mental , המדריך המקצועי של אגודת המטפלים הפסיכיאטרים האמריקאים, העוסק בהפרעות נפשיות, לא מגדיר את הפרעות הקשב והריכוז כליקויי למידה, מאחר והן משפיעות על מגוון תחומי החיים ולא רק על נושא הלמידה.

אבל הפרעות קשב וריכוז בהחלט מקשות על יכולת הריכוז בזמן למידה.

*הפרעות הקשב והריכוז עשויות להיות תורשתיות, ולכן נמצא מקרים רבים שגם לאבא או לאמא וגם לאחד או כמה מהילדים יש הפרעות קשב.

*בעבר, לא ידעו איך להתמודד עם מי ש "חושבים שונה", ולא תמיד ידעו לשייך את הקשיים לסוג ההפרעה.

תלמידים שהיום היו מוגדרים כבעלי הפרעת קשב וריכוז, היו מוגדרים כ: "תלמידים עצלנים", "תלמידים חלשים", "שונים" ועוד.

רשימה חלקית של אותם תלמידים שהמערכת לא ידעה איך להתמודד איתם, הוקיעה אותם מתוכה, וגרמה להם ללכת בלית ברירה בדרכם המאוד מיוחדת, מה שהיציל אותם היא: אלברט איינשטיין, וולט דיסני, תומס אדיסון, וינסטנט ואן גוך ועוד רבים וטובים!

כיום, המודעות להפרעות אלה עלתה לאין ערוך, אלא, שמטעמי נוחות של המערכת "החינוכית" (שהיא למעשה מערכת מבחנים וציונים ותו לא!), ומטעמי רווח של חברות התרופות (שמרוויחות יותר מחברות נפט בעולם), מאובחנים גם מי שאינם בעלי ADHD, כבעלי ההפרעה.

מורים להם לקחת תרופות מסייעות (כימיקלים) כגון: ריטלין, קונצרטה וכו', ובכך המערכת מרגיעה את עצמה ו"חוסכת לעצמה" טיפול אמיתי בבעיה.

חשוב לציין שבהחלט כן, יש ילדים ובוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז, שתרופות אלה שינו את חייהם לטובה, אבל במידה הנכונה  ורק אם הם באמת צריכים  את זה.

לעיתים, בייעוץ נכון של נוירולוג מוסמך, ניתן ואפילו רצוי לקחת תרופות אלה, והן משפרות את יכולת הריכוז בזמנים מסוימים, בהשגחה זהירה מאוד כגון: לפני מבחנים, כאשר צריך להתרכז בכתיבה וכו'.

הבעיה בד"כ, היא עם הזילות והקלות הבלתי נסבלת של נתינת ולקיחת תרופות כימיקליות אלה שגורמת לאין ספור תופעות לוואי, שגורמות נזק למוח.

מאחר והתרופות הנ"ל ועוד שכמותן, מכניסות ליצרנים ולמערכת שלמה המון המון כסף, קלה האצבע על ההדק! פשוטו כמשמעו.

וישנם גורמים שיש להם אינטרס גדול במכירת כמה שיותר מהתרופות הנ"ל.

מקובל היום במקומות רבים שאם ילד "עושה בעיות" כי משתעמם בבית הספר או מכל סיבה שהיא, מכריחים את ההורים לתת לו את התרופות, על מנת ש"ירגע".

לעיתים, זו בכלל לא הבעיה. ואז מחדירים לגופו ולמוחו כימיקלים מיותרים, שיגרמו לו נזק עתידי ובלתי הפיך.

הפרעות קשב וריכוז "הולכות" לעיתים קרובות עם היפראקטיביות, מאחר ואחד האפיונים לכך הוא "חוסר שקט במוח" או "חוסר מנוחה במוח".


איפה אנחנו נכנסים לתמונה ומה תפקידנו?

הורים רבים לילדים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות, כיום, בעולם המודרני (וגם מבוגרים), מבינים את הבעייתיות שיש:

א: בכך שמאבחנים כמעט כל מי שיש לו בעיות בבית הספר, כבעל הפרעות קשב וריכוז.

ב: נתינת כימיקלים לילד על בסיס יומי וקבוע.

ומחפשים:

א: לוודא שזה אכן הענין.

ב: דרכים אלטרנטיביות לטיפול (ויש מגוון שאותו אני פורש בפני ההורים).

ג: ציינתי, שבעלי הפרעות קשב וריכוז ניחנו בכשרונות ובכישורים אחרים ולעיתים מאוד מאוד מיוחדים (כנראה שהמוח "מפצה" ולוקח את האנרגיות למקומות אחרים), שמאפשרים לאדם יכולות נהדרות בתחומים מסויימים.

אם וכאשר "נגלה" ונבין מהם כישורים ותחומים אלה, נקל על האדם (ילד או בוגר) בתחושותיו, נכוון אותו למקומות הנכונים לו בחיים, נגביר את בטחונו ואת ההערכה העצמית ובקיצור, נעזור לו למצוא את מקומו הנכון בחיים.

מטרת המפה והייעוץ הן הכוונת האדם למקומות הנכונים לו ובהרבה מאוד פעמים ממש מצילים את הילד או הבוגר מללכת לאיבוד.

הייעוץ ניתן להורים לילדים שלגביהם יש חשד להפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות או שאובחנו, ולמבוגרים באותו מצב.

אני בונה מפה נומרולוגית כללית, יסודית, מקיפה ומעמיקה אבל כזו שמתייחסת ספציפית ובוחנת ביתר עומק את ענין הפרעות הקשב והריכוז.

***אם יש צורך, אני עובד בצמוד עם מנתחת התנהגות מקצועית.


משה גולדבגרד

קשר מאתר האינטרנט